Suomen Ford Motor Company Finland oli näyttävästi esillä ajan AK:n Moottori-lehdissä. Suomeen tuotiin Tanskassa koottuja Ford, Mercury ja Lincoln -henkilöautoja, kuorma-autoja, sekä Fordson traktoreita. Henkilöautoissa, Standard -mallit oli varustettu 60 -hevosvoimaisilla V8-moottoreilla ja Deluxe-mallit 80-hevosvoimaisilla versioilla. Suomeen tuodut henkilöautot erosivat USA:ssa myydyistä mm. suuntaviitoiltaan, sekä soikealta, messinkiseltä valmistelaataltaan, joka löytyi kuljettajan puolelta tulipellistä, moottoritilasta.

Vuonna 1937 Suomeen saapui 20000’s Ford henkilöauto, joka oli malliltaan Deluxe Fordor.

Tässä kuvasarja 20 000’n Fordin saapumisesta Suomen satamaan, jossa se varustetaan asiaan kuuluvin tekstein. Valmistenumero näyttää olleen 3569175.




Vuonna 1937 Ford järjesti myös arvonnan liittyen tempaukseen, josta onnellinen voittaja sai omakseen tuliterän Ford -kuorma-auton. Tässä voittaja noutamassa palkintovaunuaan Oy Ford AB:n varastoalueelta.






1930-luvulla, Ford tarjosi asiakkailleen Ford-moottorin vaihtojärjestelmää. Vuonna 1939 saapui Suomeen 400 kappaletta Deluxe -malleja, sekä satoja 60-hevosvoimaisia Standard-autoja.




Hieno katto kun itellä on Ford Flather v8 60hp.
Vanhoja Fordin esitteitä ja hinnastoja Kansalliskirjaston kokoelmista:
http://www.doria.fi/handle/10024/85120/browse?value=Ford+%28automerkki%29&type=subject
Mielenkiintoisena sivukommenttina mietin, että näinköhän tuo 37 DeLuxe Fordorin rekisterikilven paikalla oleva numero on auton runkonumero? Ainakin se osuu vuoden 37 valmistusnumeroihin 18-3,331,857 – 18-4,186,446. (Etuliitteen 18 jälkeen tulee siis auton juokseva runkonumero.)
Antti Blomroos