1937-1939 Ford pakettiautoista

Fordin henkilöautoon pohjautuvat pakettiautot, Sedan Deliveryt, olivat jo uutena harvinaisuuksia pieninä tuotantomäärinään. Siitä huolimatta niitä saapui Suomeen kuitenkin useita. Tarkoista tuontimääristä ei ole tietoa, sillä huhupuheen mukaan Suomen Ford Motor Company hävitti tuontiluettelot jo 1970-luvulla.

Suomeen tuodut Ford autot koottiin tuohon aikaan Tanskassa, josta ne toimitettiin pohjoismaihin myyjäverkostoille. Pakettiautot olivat ilmeisesti koottu Yhdysvalloissa Buddin valmistamalla korilla, jonka vuoksi Suomi-autolle tyypillistä messinkistä soikeaa valmistenumerolaattaa on näistä yksilöistä turha hakea. Vaikka Sedan Delivery pakettiautoja mainostettiin 60 HP V8 moottorilla, oli niihin myös tarjolla isompi 85 HP  V8 moottori.

Turun ja Porin läänissä oli näitä paketti-Fordeja ainakin Posti- ja lennätinlaitoksella, Seres Oy:llä (Sisu pastillit), Salon Rautakauppa Oy:llä ja Turussa T:mi Antti Jalosella.

Vanhemmat mobilistit tuntuvat muistavan, että näitä pakettiautoja olisi ollut vähän siellä ja täällä, mutta niitä ei tunnu juurikaan säilyneen. Mahtaisikohan joku muistaa moista tai nähneensä näistä kuvia?

1938 Ford Standard 60 HP esitteessä.
1938 Ford Standard 60 HP esitteessä.

Vuoden 1938 valmisteluvut olivat todella alhaisia:

Standard Sedan Delivery 85 HP – 2407 kpl

Standard Sedan Delivery 60 HP – 1120 kpl

Deluxe Sedan Delivery 85 HP – 22 kpl

Deluxe Sedan Delivery 60 HP – 6 kpl

(Lähde: Francis/DeAngelis)

fordpakutakaa
Seres Oy:n 1939 Ford Sedan Delivery rauhankadulla Turussa vuonna 1955.

 

fordpakuedesta
Seres Oy:n 1939 Ford Sedan Delivery rauhankadun kulmassa Turussa vuonna 1955.

 

1939deliverysa
1939 Ford Sedan Delivery tosi toimissa rintamalla. Kuva: SA-kuva

 

1938 Sedan Delivery löytöpaikassa Varsinais-Suomessa 2016
1938 Ford Sedan Delivery löytöpaikassa Varsinais-Suomessa 2016

 

4 thoughts on “1937-1939 Ford pakettiautoista

  1. Terve vaan,
    Sattui silmään taas kerran nämä sivut – mielenkiintoista juttua. Hieno asia kun joku tallentaa ja dokumentoi autohistoriaa. Muutama sekalainen kysymys tuli mieleen – sanoo tämä vanha saivartelija. Olivatko pakut harvinaisia – ihan siis maailmalla vai pelkästään Suomessa ? Mistä tiedetään että Suomeen tulleet ”Ford autot” olisivat peräisin vain Kööpenhaminasta ? Tuskinpa näin – kaiketi osa vain. Ja kölniläiset Fordit tulivat tietysti Saksasta. Mistä sellainen tieto on peräisin että maahantuoja ”hävitti” tuontiluvut ? Firman nimi oli muuten Oy Ford Ab (teknisesti se oli ja on ihan supisuomalainen pörssiyhtiö, eikä mikaan Ford-konsernin haara – vaikka emo toki omisti osake-enemmistön) . Budd ei ollut mikään autokoritehdas vaan sillä oli patentti liittyen tiettyyn tekniikkaan (mikä on tuo juttu valmistenumerolaatasta ?). Kuvateksti: onko kuva tosiaan ihan ”rintamalta” – näyttää aika rauhalliselta ? Valkoiset paidat, kravatit sun muut. Jos sanotaan ”vuoden”, niin tarkoitetaanko ”vuosimallin” vai ”valmistusvuoden ” ? – Jos tarvitaan lisää aiheeseen liittyviä kuvia, niin minulla varmaan on niitä sen ajan Ford Uutisissa ja myyntiesitteissä.

    1. Hei Timo ja kiitoksia vastauksesta.

      Pakujen valmistusmäärät olivat todella pieniä verrattuna koko tehtaan vuosien tuotantomääriin. Eli globaalisti ne olivat jo uutena todella harvinaisia, eivät pelkästään Suomessa. Suomeen tulleet ”perus Ford autot” todella koottiin Tanskassa, jossa niihin asennettiin tuo soikea messinkinen valmistenumerolätkä. Yhdysvalloista tuoduissa sitä ei ollut, vaan ainoastaan moottori ja runkonumero, jotka olivat samat. Ilmeisesti pakut ja avomallit tulivat suoraan Yhdysvalloista. Saksan ja Brittien Ford mallit olivat sitten toki erikseen.

      Tuo tieto asiakirjojen hävittämisestä on vanhalta Suomen Oy Ford Ab:n työntekijältä. Tiedustelin niitä Fordilta itsekin ja minulle ilmoitettiin, että kaikki tuon aikaiset tiedot on annettu automuseoille, koska laki ei vaadi niiden säilyttämistä ja tila on rajallinen. Mikäli itselläsi on lisätietoja aiheesta, olemme toki pelkkänä korvana.

      Kuva on menetetetyn Karjalan alueelta, kyseessä on tauko Hiitolan kirkolla 9. elokuuta 1942, joka on menetetyn Karjalan alueella, se, satoiko kuvan hetkellä alueelle kranaatteja, ei ole selvillä, välirauhan aika on kuitenkin kyseessä. Tässä tapauksessa vuoden = vuosimallin yksilöt, mikä oli ko. vuosimallin valmistusjakso ei ole tiedossa.

      Mikäli sinulta kuvia löytyy, niin otamme niitä toki mielellämme vastaan.

  2. Tervehdys.

    Sattumalta löysin nämä sivut ja vaikka hieman aiheen vierestä mennäänkin, muutama sana niistä messinkisitä ovaalilätkistä: Isälläni on vuoden 1938 Convertible Coupe (suomiauto, isällä vuodesta 1965 tai 1969) Aikoinaan ihmettelin, miksi siitä puuttuu se ”normaali” messinkilätkä joka suomiautoissa tavallisesti on. Sen tilalla oli peltisaksilla karkeasti leikattu kuparilaatta johon runkonumero oli stanssattu. Tein aikoinaan kopion tuosta alkuperäisesta messinkilaatasta ja löimme siihen nuo runkonumerot ja korvasimme sillä tuon karun laatan. Vasta myöhemmin sain selville, että avoautot tulivat luultavasti suoraan suomeen jolloin ne eivät saaneet tuota messinkilätkää. Tällä hetkellä minulla on sormet ristissä, ettemme heittäneet pois sitä ”alkuperäistä” kuparilappua jotta sen voisi vaihtaa takaisin. (Meillä ei yleensä ole tapana heittää mitään pois, eli luotan siihen että laatta vielä löytyy.)

    Antti Blomroos

  3. Tänään TV1:ssä esitetyssä SF elokuvassa ”Tulipunainen kyyhkynen” vuodelta 1961 näkyy Helsingin linja-autoaseman parkissa Ford V8 1939 Woody farmari. Rekisteri BA-426. Samanlainen , mutta takaosastaan avolavaksi muutettuna ja takasivuikkunat peitettynä on löytynyt Ford Oy:n arkistosta vuoden 1948 rekisterikilvillä. Julkaistu Senior Mobilisti lehden kansikuvassa 4/2003

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *