Kuva 1. Vuodelle 1907 Nikolajeff lisäsi edelleen merkkivalikoimaansa. Ranskalainen Delaunay-Belleville oli aikansa ylellisimpiä autonvalmistajia. Venäjän tsaari Nikolai II mieltyi merkkiin ja vuodesta 1906 lähtien tilasi useita autoja keisariliseen autotalliinsa. – Bayard-Clément on paremmin tunnettu Clément-Bayard-muodossa. Ennen ensimmäistä maailmansotaa se oli yksi suosituimpia ranskalaisia autoja. Vuonna 1907 yritys työllisti 4000 henkilöä. Samana vuonna esiteltiin ensimmäinen malli, jossa jäähdytin oli Renaultin tapaan heti kojelaudan takana. Perinteisemmin muotoillut mallit säilyivät kuitenkin rinnalla. Vuonna 1922 André Citroën osti yrityksen.
Digi – Hufvudstadsbladet 09.05.1907
Kuva 2. Kuvassa amerikkalainen Rapid, jota valmisti Rapid Motor Vehicle Company, Pontiacissa Michiganissa. Vuonna 1906 esiteltiin 12-paikkainen omnibussi, jonka mainostettiin soveltuvan mm. hotellikuljetuksiin ja kiertoajeluihin. Rapid keskittyi tuotannossaan vain hyötyajoneuvoihin. General Motors osti Rapidin v.1909 ja se liitettiin GMC-divisioonaan.
Kuva 3. Nainen tasapainoilee renkaan päällä kannatellen joko Brasier tai Clément-autoa.
Digi – Hufvudstadsbladet 05.05.1907
Kuva 4. ”Vuoden 1907 mallit saapuneet. Tämän vuoden luettelo ilmestynyt.” Kuvassa oleva Fiat on ainakin pari vuosikertaa vanhempi.
Digi – Helsingin Sanomat 09.04.1907
Kuva 5. ”Oldsmobile, Ford, Fiat ja Stoewer-autoja toimitetaan varastosta.” Kaksi ylintä autoa todennäköisesti Stoewereita. Alimpana Fordin malli N. Se esiteltiin v.1906 korvaamaan mallit A ja C. Se oli verrattain edullinen malli ja sitä myytiinkin noin 7000 kappaletta.
Digi – Hufvudstadsbladet 13.02.1907
Kuva 6. ”Oldsmobile valmisteen voittamaton menestys kaikkialla on houkutellut koko joukon toiminimiä jäljentämään tämän tuotteen rakannetta ja — koettamaan johtaa harhaan yleisöä antamalla teoksilleen samallaisia nimiä kuten Venkelmobile, Ultramobile, Polymobile y.m.”
Mainoksessa viitatut merkit olivat tuttuja, koska niitä markkinoi Otto Brandt Oy. Saksalainen Polyphon Leipzigista alkoi valmistamaan lisenssillä Oldsmobilen Curved Dash-mallia vuodesta 1904 lähtien. Mallia kutsuttiin nimellä ’Polymobil’ tai ’Gazelle’. Myös useat muut autonvalmistajat valmistivat Oldsmobilea lisenssillä Euroopassa. Näitä olivat Ultramobile Saksassa, Excelsior Sveitsissä ja Adams-Hewitt Englannissa. Ultramobilea vuorostaan valmisti lisenssillä Leutner Latviassa. Vuonna 1903 Ultramobile aloitti Oldsmobilen edustuksen Saksassa. Seuraavana vuonna Ultramobile esitteli oman Oldsmobile-kopionsa ja mainosti sitä saksalaiseksi tuotteeksi. Otto Brandt aloitti v.1905 maahantuomaan merkkejä Ultramobile ja Wenkelmobile. Wenkelmobilen Oldsmobile-tuotannosta ei löytynyt tietoa. Merkki on ehkä tässä yhteydessä liitetty virheellisesti mukaan.
Yrityksen pienpainatteita
http://www.doria.fi/handle/10024/85120/browse?value=S.+Nikolajeff+Jor&type=author
http://www.doria.fi/handle/10024/85120/browse?value=Nikolajeff&type=author