Suomen neljäs autonäyttely pidettiin 25.2 – 1.3.1936 Messuhallissa, eli nykyisessä Töölön kisahallissa. Näyttelyn järjestivät yhdessä Suomen Automobiilikauppiaitten Yhdistys ry. (SAY) ja Suomen Autokorjaamoiden Liitto ry. Autokorjaamoiden Liitto mainosti näyttelyä Suomen toisena autoalan tuotteiden näyttelynä. Autoalan tuotenäyttely oli sijoitettu pääasiallisesti hallin toiseen kerrokseen, joka kiersi alatason näyttelytilan ympäri. Molemmat näyttelyt olivat päivittäin auki klo 10-20. Kaikki automaahantuojat eivät kuuluneet Automobiilikauppiaitten Yhdistykseen, mutta seuraavat maahantuojat olivat osastoineen läsnä:
-
- Autola Oy (osasto 2)
- Korpivaara & Halla (osasto 8)
- Metro-Auto (osasto 4)
- Nikolajeff (osasto 6)
- Stockmann (osasto 3)
- Suomen Voimavaunu (osasto 1)
- Uusi Autokeskus (osasto 5).
Päänäyttelyssä ensimmäisessä kerroksessa osastoja oli kahdeksan. Yllämainittujen lisäksi oli osasto 7, johon oli koottu eri koritehtaitten yhteinen linja-autonäyttely. Tässä artikkelissa ei ole kuvia näyttelystä, vaan tarkastelen aihetta messujen yhteydessä julkaistun messuluettelon avulla. Luettelosta löytyykin paljon arvokasta tietoa messukävijälle.
Kuva 1. Autonäyttelyn kävijöitä varten painettiin erityinen messuluettelo. Kannen värit ja taustalla häämöttävä Messuhalli sekä edessä olevat virtaviivaiset autot edustavat 1930-luvun funktionalistista tyyliä parhaimmillaan. WSOY:n kirjapainossa painettu luettelo on varsin tuhti. Se sisältää 128 sivua tietoa osastoista ja osastojen edustuksista. Lisäksi messuluettelon yhteyteen on painettu Suomen Moottorilehden numero 2/1936, jossa on 36 sivua.
Kuva 2. Luettelon takakannessa viitataan salaperäisesti esittelylehtiseen, joka sisältää jotakin, mikä vierailijan kannattaa lukea.
Kuva 3. Kuin ihmeen kaupalla irtonainen esittelylehtinen löytyy talletettuna luettelon välistä. Kyseessä oli siis kirjatarjous heille, jotka päättivät pistäytyä osastolla 15 ja tilata Suomen Moottorilehden vuosikerran.
Kuva 4. Lehtisen kääntöpuoli.
Kuva 5. Luettelossa on runsaasti kuvia automalleista, mukaanlukien malleista ja merkeistä, jotka eivät olleet näyttelyssä mukana. Virtaviivainen De Soto Airflow ei ollut itse messuilla, mutta sen tekniset tiedot löytyvät messuluettelosta. Airflow oli loppujen lopuksi muotoilultaan liian erilainen, jotta se olisi ollut ostavan yleisön mieleen. Kuvan autossa näyttäisi olevan erikoisuutena kullanvärinen maalipinta. Tulikohan Suomeen yhtään De Soto Airflow -autoa? Chrysler merkillä niitä kyllä tuotiin maahan useita. Ainoa De Soto näyttelyssä oli Uuden Autokeskuksen osastolla ollut De Soto Airstream Custom Touring.
Kuva 6. Vuodelle 1936 esitelty Reo Flying Cloud A-6 oli konservatiivisesti muotoiltu keskiluokan auto. Helsingin näyttelyssä esillä ollut auto jäi suuren yleisön tietämättä historialliseksi esiintymiseksi. Syyskuussa 1936 Reon henkilöautotuotanto lakkautettiin ja yritys keskittyi paremmin kannattaviin kuorma-autoihin. Viimeisenä vuonna valmistui vain 3206kpl henkilöautoja. Kerrottakoon vielä, että Messuhallissa esillä olleet kaksi Graham 110 -autoa jakoivat saman korin Reo Flying Cloudin kanssa. Graham maksoi Reolle korvauksen jokaisesta korista.
Kuva 7. Studebakerin malli ’Ace’ 2TB-257. Tämän virtaviivaisen linja-auton koritaiteilija on tuntematon. Se eroaa muotoilultaan merkittävästi tuon aikakauden tyypillisestä Studebaker linja-automallistosta.
Kuva 8. Ensimmäisen kerroksen pohjapiirros. Kaiken kaikkiaan viikon aikana näyttelyssä kävi 18000 henkeä.
Lopuksi kokosin listan kaikista autoista, jotka olivat näyttelyssä esillä:
Suomen Voimavaunu Oy
- Nash LaFayette, 4-ovinen
- Nash 400
- Nash Ambassador Eight
- Morris Eight, 2-ovinen
- Morris Eight, 4-ovinen
- Morris Twelve, 4-ovinen
- Morris Eighteen, 4-ovinen
- Diamond T 312 linja-autoalusta
Autola Oy
- Graham 80 Touring Sedan
- Graham 110 Touring Sedan
- Graham 110 kompressorilla
- Hillman Minx
- Packard 120 Sedan
- Packard 120 Touring Sedan
- Federal 15-136 kuorma-autoalusta
- Federal B-20-195 linja-autoalusta
- Federal 25-156 kuorma-autoalusta
Stockmann Oy
- Hudson Eight Custom Sedan
- Hudson Six Custom Sedan
- Hudson Terraplane Custom Sedan 62
- Hudson Terraplane Custom Convertible Sedan 62
- Hudson Terraplane De Luxe Sedan
- Hudson Terraplane De Luxe Sedan (toinen samanlainen)
- Willys 77 Sedan
Metro-Auto Oy
- Lincoln Zephyr Sedan
- Ford De Luxe Junior, 2-ovinen
- Ford De Luxe Junior Phaeton
- Ford V8 Cabriolet
- Ford V8 Coupe
- Ford V8 Touring Tudor
- Ford V8 Touring Fordor
- Ford V8 Fordor
- Ford Popular Junior
- Ford Junior pakettiauto
- Ford 131 ½ alusta
Uusi Autokeskus Oy
- Dodge Touring Sedan
- Dodge De Luxe Sedan
- Dodge Cabriolet
- Dodge Touring Sedan De Luxe, 7-hengen
- De Soto Custom Touring Sedan
- Renault Primaquatre Cabriolet
- Renault Nervasport Cabriolet
- Dodge LF36 alusta
Nikolajeff Oy
- Buick Majestic Sedan
- Buick Imperial Limousine, 7-hengen
- Buick Special Sedan
- Cadillac V8, 7-hengen
- Chevrolet De Luxe, alusta
- Chevrolet Imperial Cabriolet
- Chevrolet De Luxe Touring Sedan
- Chevrolet Coach
- Pontiac Eight Sedan
- Reo Flying Cloud
- Mercedes-Benz 130 Cabriolet
- Mercedes-Benz 290 Cabriolet
- Chevrolet 183 B56 linja-autoalusta
- Reo 190 2L linja-autoalusta
Korpivaara & Halla Oy
- Adler Junior Cabriolet
- Adler Trumpf Sedan
- Citroen Sedan
- Studebaker Dictator Sedan
- Studebaker President Sedan
- Studebaker T-257 alusta
- Büssing 305-5 diesel linja-autoalusta
Kaipio Oy
- Diamond T312, 28-hengen linja-auto
Autokorirakenne Oy
- Reo 2L4, 24-hengen linja-auto
- Willys 175, 9-hengen yhdistetty linja- ja kuorma-auto
Turun Autokoritehdas Oy
- Büssing 306ON, 28-hengen linja-auto
Autokoriteollisuus Oy
- Ford, 24-hengen linja-auto
Helsingin Autokoritehdas Oy
- Studebaker T-257, yhdistetty kuorma- ja linja-auto
- Mercedes-Benz LO3100, 28-hengen linja-auto