Otsikon eriskummallinen nimilista tulee tulkita automerkeiksi. Kutakin listan merkeistä on tuotu ainakin yksi kappale maahan ja vakavaa markkinointiakin on harrastettu. Seuraavassa lyhyt katsaus merkkien lehtimainontaan ja samalla hieman merkkien historiastakin.
Torinolainen Itala tunnetaan tänäpäivänä erityisesti suurimoottorisista kilpa-autoista. Kilpamenestyksestä kertoo vuoden 1906 Targa Florion ja v.1907 Peking-Pariisi matkan voitot. Kilpatoiminta jatkui 20-luvulle saakka ja viimeiset autot valmistuivat vuonna 1935. Monen italialaisen erikoisvalmistajan tavoin Itala valmisti myös raskaampaa kalustoa. Hufvudstadsbladet 27.6.1920 mainostaa 1, 2 ja 3-tonnin kokonaispainoisia kuorma-autoja. Maahantuojana toimi helsinkiläinen Nordiska Automobil Kompaniet. Onko tämä sama yritys kuin muutama vuosi myöhemmin toiminut Moottori Komppania Oy? Vuonna 1922 Auto Second Oy myi käytettyä Itala kuorma-autoa, joten ainakin yksi auto tänne tuotiin.
Phänomenin lisäksi historian alussa oli myös toinen tunnettu saksalainen kolmipyörävalmistaja. Cyklon Maschinenfabrik valmisti ’Cyklon’ ja ’Cyklonette’ tuotemerkeillä autoja ja moottoripyöriä. Mainoksessa Cyklonette-kulkuneuvon kerrotaan olevan niin helppo ylläpitää, että lapsikin voi sillä ajaa. Maahantuojaksi ilmoittautuu Oesterreichische Daimler-Motoren AG, joka tunnetaan myös Austro-Daimler-auton valmistajana. Tietääkö kukaan maahantuojasta enemmän? Mainos ilmestyi 2.2.1913 Uusi Suometar-lehdessä.
Henschel kuorma-autot tulivat Korpivaaran edustukseen juuri ennen sotaa v.1939 ja edustus jatkui sotien aikana. Tämä mainos on huhtikuulta 1941. Mainoksessa puukaasulla kulkeva kuorma-auto on kuvattu jonkin vanhan saksalaisen kaupungin edustalla. Malleina tarjolla 4½ ja 5½ -tonniset alustat ja tarvittaessa Lanova-diesel-moottorilla. Sotien aikana Henschel kuorma-autoja toimitettiin ainakin Rosenlew Oy:lle. Mainos: 29.4.1941 Hufvudstadsladet.
Pope-konserni perustettiin vuonna 1876 Bostonissa. Pope nimellä valmistettiin aluksi polkupyöriä ja myöhemmin moottoripyöriä ja autoja. Pope-Tribune nimellä myytiin pieniä yksi ja kaksisylinterisiä autoja. Suomessa maahantuojana toimi Otto Brandt Oy. Kuvassa oleva julkaisu on vaasalaisen Hasselblattin urheiluliikkeen kuvastosta vuodelta 1906. Kuvan yksisylinterinen 6hv malli oli tuotannossa vuosina 1904-1905. Samana vuonna tilalle vaihdettiin jo tehokkaampi 2-sylinterinen 12 hevosvoimainen. Viimeiset Pope-autot valmistuivat vuonna 1914, jolloin Pope-Hartford nimellä tunnettujen isojen laatuautojen tuotanto lopetettiin. Kuvasto Digi Kansalliskirjastossa: https://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/binding/2145430?term=Pope&term=POPE&page=17