Nimi Lancia herätti automiesten tarkkaavaisuuden 1920-luvulle tultaessa. Innovatiiviset tekniset ratkaisut ja näyttävät urheilulliset linjat kiinnostivat asiantuntijoita ja alan lehdistöä.
Vastikään perustettu autoliike Velocitas Oy solmi Citroen ja Lancia edustukset vuonna 1926. Seuraavan parin vuoden aikana ainakin yksi Lancia tuotiin maahantuojan toimesta maahan.
1927 Kaartin maneesin autonäyttelyssä Velocitaksen osastolla komeili Lancia Lambda. Auto herätti luonnollisesti huomiota. Satakunnan Kansa mainitsee näyttelyraportissaan 25.3.1927. ”Aivan erikoinen on ulkomuodoltaan liikkeen edustama italialainen laatuvaunu Lancia. Se on mahdottoman matala ja pitkä ja herättää paljon huomiota, joskaan ei jakamatonta hyväksymistä”.
Lancia Lambda oli malli jossa kohtasivat monet uudenaikaiset tekniset ratkaisut. Malli on kuuluisa siitä, että sen sanotaan olevan ensimmäinen tuotantoauto, jossa oli itsekantava kori. Autossa oli myös nelipyöräjarrut, jotka yleistyivät muualla vasta muutama vuosi myöhemmin. Voimalähteenä toimi V4-moottori hyvin kapealla 14-asteen kulmalla. Vuonna 1926 esitelty mallin seitsemäs kehitysversio toi hieman suurennetun iskutilavuuden 2375cm3 jossa tehoa 58 hv.
Todennäköisesti sama Lambda siirtyi näyttelystä päästyään suoraan aktiiviseen kilpakäyttöön. Turussa 4.3.1928 järjestettyihin autokilpailuihin osallistui Lambdalla henkilö nimeltä Lauri Paaskunta. Paaskunnan kerrottiin olevan tunnettu turkulainen ”pika-ajaja”. Ajoista heltisi heti alle 3500cm3 luokan voitto. Samana vuonna muissa kilpailuissa vuorottelivat Paaskunta ja kuljettaja nimeltä Stenij.
Vuonna 1929 auton omistajuus ilmeisesti vaihtui turkulaisten kesken. 1929 syksyllä Puijon mäkikilpailuun osallistui Lambdalla insinööri Eino Salminen. Vuoden 1931 Puijon ajossa Salminen ja muuan M.Tötterman Kuopiosta ajoivat samalla autolla. Ajoja ei toteutettu yhteislähdöllä, vaan yksittäisinä ajokertoina, jolloin kaksi kuljettajaa saattoi ajaa samalla autolla. Viimeinen maininta Lambdasta kilpakäytössä on vuodelta 1932. Tämän jälkeen jäljet katoavat.
Finnan kuva-arkistossa on valokuvaaja Aarne Pietisen otos tässä maassa hyvin poikkeuksellisesta autosta. Auton koko nimi on Lancia Astura Drophead Coupe. Vuonna 1937 otetussa kuvassa Italian suurlähetystön autolla osallistutaan Ford Oy:n järjestämään tapahtumaan. Mobiliassa säilytettävien rekisteritietojen mukaan auton omisti Italian suurlähettiläs Armando Koch. Jompikumpi nahkatakkisista miehistä lienee Koch. Kochilta auto siirtyi myöhemmin Lauri Aitokarille. Auto on rekisteritietojen mukaan vuosimallia 1932. Mikä oli Ford Oy:n järjestämä tapahtuma. Mitkä ovat auton myöhemmät vaiheet?
Vuonna 1931 esitellyssä Asturassa oli 2,6-litrainen V8-moottori. Kuvan avokorin oli suunnitellut Pininfarina. Vuosituotanto huiteli vain muutamissa sadoissa kappaleissa ja yleensä autot saivat jonkin tunnetun korittajan muotokauniin kuoren (Finnan kuva-arkisto: https://museovirasto.finna.fi/Record/museovirasto.624EBE7B2D1EB41A86A653375A523F27?fbclid=IwAR06LDmsJtUeoZ7FbAp1lL-CryYYctuCpbPPwlRyxBqyn8-2uYy0qwSa-g8).
Sivuhuomautuksena mainittakoot vielä Lancian kuorma-autot. Lehti-ilmoituksessa vuonna 1921 Suomen Merenkulku ja Kauppa Oy niminen yritys ilmoittaa myyvänsä suoraan varastosta Lancia ja Fiat kuorma-autoja sekä Pirellin renkaita. Oheisessa lehti-ilmoituksessa helsinkiläinen leipomo myy 1,5 -tonnin Lancia ’kuormabiiliä’. Tilastot kertovat, että Helsingissä oli vuoden 1926 lopulla liikenteessä kaksi Lancia kuorma-autoa (HS 5.12.1926). Kuvaakaan näistä ei taida olla olemassa.
Otan mielelläni vastaan lisätietoja Lancian varhaishistoriasta.