Kautta aikojen elokuviin on koetettu laatia mieleenpainuvia käsikirjoituksia, jotka ruuditettuna suosituilla näyttelijöillä takaisivat toivottavasti hyvän kassavirran. Myös autoilla on ollut oma merkityksellinen osansa elokuvissa. Yllättävän usein voidaan nimittäin havaita, että elokuvan päänäyttelijällä on allaan jokin huomiota herättävä kulkuneuvo.
Elokuvien varhaisina vuosina tiedettiin, että automobiiliin verrattain uutena keksintönä kohdistui suurta mielenkiintoa. Myöhemmin Hollywoodin kultakaudella (n.1915-1960) autonvalmistajat käyttivät aktiivisesti elokuvia keinona esitellä uusia automalleja tai päivitettyä mallistoa.
Myös kotimaisissa elokuvissa autoilla on ollut toisinaan merkittävä roolinsa. Erikoisella autolla on haluttu korostaa protagonistin menestystä elämässä ja korkeaa sosiaalista statusta. Tämä on usein tarkoittanut meidän olosuhteissamme jotakin avonaisella korilla varustettua ja siten kallista ja epäkäytännöllistä hankintaa. Joissain tapauksissa valkokankaalla on esiintynyt hassunhauska vanha auto, jolla on haluttu alleviivata hahmon koomisuutta.
Mutta mitä autoja kotimaisissa vanhoissa elokuvissa onkaan mahtanut esiintyä? Jotta tähän kysymykseen saataisiin edes osittainen vastaus on alempana tälle sivulle luotu autotaulukko.
Taulukkoon on listattu tällä hetkellä tiedossa olevat Kampiveivi -ikäluokan (1900-1945) autot, jotka ovat esiintyneet elokuvissa. Esiintymisellä tarkoitetaan tässä sitä, että autolla on ollut jokin rooli; joko se on ollut päähenkilön käytössä tai sitten vain lyhyessä kohtauksessa. Mitä enemmän tähtiä, sitä merkittävämmässä roolissa auto on.
Autojen vuosimallien ja merkkien tunnistamisessa on käytetty lähteenä IMCDb.org -elokuva-autosivustoa (www.imcdb.org). Kyseiseltä sivustolta löytyvät kaikki taulukossa mainitut elokuvat autokuvineen.
Taulukossa esiintyvä tieto on toistaiseksi rajattu julkaisuvuoteen 1965 saakka. Rekisterinumero on merkitty mallitunnisteen perään, jos se on ollut selkeästi näkyvillä. On kuitenkin huomioitava, että elokuvissa kilvet on usein voitu lainata toisesta ajoneuvosta.
Toivottavasti tulevaisuudessa listaan saadaan myös lisättyä linkki kuvatiedostoon. Lista on vasta alkutekijöissään ja siitä varmasti puuttuu paljon tietoa. Siksi otan kiitollisuudella vastaan kaiken palautteen, jolla taulukkoa voidaan edelleen täydentää.
Vuosimalli | Merkki ja malli | Elokuva | Rooli |
---|---|---|---|
1938 | Adler 2 liter Cabriolet | Vihtori ja Klaara (1939) | *** |
1938 | Adler 2 liter Karmann Cabriolet. Rek.no. A-1194x | Kilroy sen teki (1948) | *** |
1938 | Adler 2 liter Karmann Limousine. Rek.no. V-2x3 | Varjoja Kannaksella (1943) | *** |
1936 | Adler Trumpf Junior Cabriolet | Yövartija vain... (1940) | *** |
1939 | American Bantam Roadster. Rek.no. KOE V-46 | Punahousut (1939) | **** |
1937 | Buick Limited | Hormoonit valloillaan (1948) | ** |
1938 | Buick Limited | Rintamalotta (1956) | ** |
1937 | Buick Limited. Rek.no. KOE A-311 | Tervetuloa aamukahville eli tottako toinenkin puoli? (1952) | *** |
1929 | Buick Series 129. Rek.no. A-381? | Avioliittoyhtiö (1942) | ** |
1938 | Buick Special. Rek.no. AD-315 | Ylijäämänainen (1951) | ** |
1937 | Buick Special. Rek.no. AI-x77 | Herrojen Eeva (1954) | ** |
n.1926 | Buick Touring. Rek.no. H-2962 | Kaikki rakastavat (1935) | ** |
1938 | Buick. Rek.no SA-14192 | Varjoja Kannaksella (1943) | ** |
30-luvun lopun | Büssing LD5 linja-auto | Radio tekee murron (1951) | ** |
1927 | Chevrolet 1-ton kuorma-auto. Rek.no. A-6614 | Avoveteen (1939) | ** |
1929 | Chevrolet 1½-ton. kuorma-auto. Rek-no. LE-671 | Salakuljettajan laulu (1952) | ** |
1929 | Chevrolet 1½-ton. kuorma-auto. Rek.no. A-532 | Avioliittoyhtiö (1942) | ** |
1936 | Chevrolet henkilöauto | Niskavuoren Aarne (1954) | ** |
1938 | Chevrolet Master | Poikani pääkonsuli (1940) | ** |
1939 | Chevrolet Master | Poikani pääkonsuli (1940) | ** |
1939 | Chevrolet Master | Radio tulee hulluksi (1952) | ** |
1939 | Chevrolet Master | Rikollinen nainen (1952) | ** |
1937 | Chevrolet Master | Tositarkoituksella (1943) | ** |
1937 | Chevrolet Master | Vihtori ja Klaara (1939) | ** |
1939 | Chevrolet Master De Luxe. Rek.no. AI-717 | Tervetuloa aamukahville eli tottako toinenkin puoli? (1952) | ** |
1939 | Chevrolet Master Sport Sedan -taksi | 2 hauskaa vekkulia (1953) | ** |
1938 | Chevrolet Master Sport Sedan. Rek-no. A-632 | Vastamyrkky (1945) | *** |
1939 | Chevrolet Master. Rek.no. A-260 | Yhteinen vaimomme (1956) | ** |
1939 | Chevrolet Master. Rek.no. AC-116 | Tervetuloa aamukahville eli tottako toinenkin puoli? (1952) | *** |
1934 | Chevrolet Master. Rek.no. H-3xx | Vastamyrkky (1945) | ** |
1935 | Chevrolet Master. Rek.no. SA-316 | Rykmentin murheenkryyni (1938) | ** |
1939 | Chevrolet Master. Rek.no. T-6666 | Kaksi kivaa kaveria (1944) | *** |
1937 | Chevrolet Master. Rek.no. T-7030 | Kaksi kivaa kaveria (1944) | ** |
1936 | Chevrolet Standard | Radio tekee murron (1951) | ** |
1924 | Chrysler 70. Rek.no. A-5276 | Kuriton sukupolvi (1937) | ** |
1928 | Chrysler 72 Touring. Rek.no. A-5603 | Vihtori ja Klaara (1939) | **** |
1930 | Chrysler -taksi. Rek.no. A-7232 | Juurakon Hulda (1937) | ** |
1935 | Chrysler Airstream. Rek.no. xx-337 | Vääpeli Mynkhausen (1957) | ** |
1929 | Chrysler Imperial L-8 Roadster Locke. Rek.no. KOE A-45 | Vaimoke (1936) | **** |
1938 | Chrysler Royal | Markan tähden (1938) | ** |
20-luvun | Chrysler Touring | Runoilija muuttaa (1927) | ** |
1939 | Citroen 11 Sport Cabriolet. Rek.no. A-5021 | Täysosuma (1941) | *** |
1939 | Citroen 11 Sport Cabriolet. Rek.no. KOE A-110 | Hopeakihlajaiset (1942) | **** |
1927 | Citroen B14. Rek.no. A-4584 | Korkein voitto (1929) | ** |
30-luvun alun | Delage D8 Sportive Felber & Fils | Mieheke (1936) | ? |
n.1925 | Diana taksi | Korkein voitto (1929) | ** |
1939 | DKW Meisterklasse F8 Cabriolet | Vihtori ja Klaara (1939) | ** |
1938 | DKW SS 250 moottoripyörä | Kyökin puolella (1940) | ** |
1939 | Dodge Royal D-12. Rek.no. A-516x | Vastamyrkky (1945) | ** |
1939 | Dodge Six D-12. Rek.no. H-1242 | Suomisen Ollin tempaus (1942) | ? |
1937 | Dodge Touring Sedan D-5 | Poikani pääkonsuli (1940) | ** |
1937 | Dodge Victory D-6 | Avioliittoyhtiö (1942) | *** |
1937 | Dodge Victory D-6. Rek.no. A-7525 | Sisulla ja sydämellä (1947) | ** |
1939 | Fargo | Sisulla ja sydämellä (1947) | ** |
1930 | Fiat 514 Spyder. Rek.no. AP-51 | Taas tyttö kadoksissa! (1957) | *** |
1927 | Fiat 520. Rek.no. V-4609 | …ja Helena soittaa (1951) | **** |
1940 | Ford 'Hävittäjä' | Komisario Palmun erehdys (1960) | ** |
1940 | Ford 'Hävittäjä' | Rintamalotta (1956) | ** |
1931 | Ford Model A Convertible | Lasisydän (1959) | *** |
1928 | Ford Model A Phaeton. Rek.no. ZH-899 | Nuoruus vauhdissa (1961) | *** |
1928-1932 | Ford Model AA | Rintamalotta (1956) | **** |
1928-1932 | Ford Model AA | Varjoja Kannaksella (1943) | ** |
1928-1932 | Ford Model AA bussi | Hiipivä vaara (1944) | ** |
1933-1934 | Ford Model BB. Rek.no. T-4766 | Kaksi kivaa kaveria (1944) | ** |
n.1926 | Ford Model T | Lapatossu ja Vinski olympia-kuumeessa (1939) | ** |
1925-1927 | Ford Model T | Runoilija muuttaa (1927) | ** |
20-luvun | Ford Model T. Rek.no. U-725 | Siltalan pehtoori (1934) | ** |
1939 | Ford Taunus. Rek.no. A-9531 | Viikon tyttö (1946) | ? |
1939 | Ford V8 De Luxe 4-door Convertible. Rek.no. AP-743 | Rikollinen nainen (1952) | *** |
1939 | Ford V8 De Luxe -taksi | Hormoonit valloillaan (1948) | ** |
1937 | Ford V8 De Luxe. Rek.no. AX-250 | Radio tekee murron (1951) | ** |
1939 | Ford V8 henkilöauto | Tositarkoituksella (1943) | ** |
1937 | Ford V8 henkilöauto | Ylijäämänainen (1951) | ** |
1937 | Ford V8 henkilöauto. Rek.no. A-7831 | Rikas tyttö (1939) | *** |
1935 | Ford V8 henkilöauto. Rek.no. A-6113 | Rikollinen nainen (1952) | ** |
1939 | Ford V8 henkilöauto. Rek.no. A-6753 | Vihtori ja Klaara (1939) | ** |
1937 | Ford V8 kuorma-auto | Rikollinen nainen (1952) | ** |
1938 | Ford V8 kuorma-auto | Se alkoi sateessa (1953) | *** |
1938 | Ford V8 kuorma-auto | SF-paraati (1940) | ** |
1937 | Ford V8 kuorma-auto. Rek.no. T-3218 | Kaksi kivaa kaveria (1944) | ** |
1937 | Ford V8 paloauto | Ei ruumiita makuuhuoneeseen (1959) | ** |
1937 | Ford V8 Standard | Hiipivä vaara (1944) | ** |
1939 | Ford V8 Standard Fordor | Kartanon naiset (1944) | ** |
1938 | Ford V8 Standard. Rek.no. A-5611 | SF-paraati (1940) | ** |
1938 | Ford V8 Standard. Rek.no. T-316 | Kaksi kivaa kaveria (1944) | ** |
1938 | Hillman Minx | Vain kaksi tuntia (1949) | ** |
1935 | Hudson | Ja alla oli tulinen järvi (1937) | ** |
1939 | Hudson | Matkalla seikkailuun (1945) | ** |
1939 | Hudson 112 | Hän tuli ikkunasta (1952) | ** |
1939 | Hudson 112 | Kuriton sukupolvi (1957) | *** |
1939 | Hudson Country Club Convertible | Jos oisi valtaa… (1941) | ? |
1939 | Hudson Country Club Convertible | Omena putoaa (1952) | ? |
1939 | Hudson Country Club Convertible | Suopursu kukkii (1947) | ? |
1939 | Hudson Country Club Convertible. Rek.no. A-5568 | Sisulla ja sydämellä (1947) | *** |
1939 | Hudson Pacemaker. Rek.no. A-4226 | Suomisen Ollin tempaus (1942) | ? |
1938 | Hudson Six | Ratkaisun päivät (1956) | ** |
1939 | Hudson Six | Se alkoi sateessa (1953) | ** |
1937 | International Harvester D-Series. Rek.no. T-1765 | Kaksi kivaa kaveria (1944) | *** |
1937 | Lanz Bulldog telaketju | Kaksi kivaa kaveria (1944) | *** |
1927 | Lincoln Model L Locke Sport Phaeton | Korkein voitto (1929) | *** |
1926 | Lincoln Model L Touring | Siltalan pehtoori (1934) | ** |
1939 | Lincoln Zephyr | Radio tekee murron (1951) | ** |
1938 | Lincoln Zephyr. Rek.no. AX-113 | Pekka puupää (1953) | *** |
1938 | Mercedes-Benz 230 Lang Cabriolet. Saksan kilvissä. | Kyökin puolella (1940) | *** |
1929 | Mercedes-Benz Mannheim 350. Rek.no. A-5860 | Rakuuna Kalle Kollola (1939) | *** |
1939 | Mercury Eight | Gabriel, tule takaisin (1951) | ** |
1939 | Mercury Eight. Rek.no. H-3530 | Ihmiset suviyössä (1948) | *** |
1910-luvun | N.A.G. Typ K2 Darling | Rakkauden kaikkivalta - Amor Omnia (1922) | ** |
1938 | Opel Admiral Cabriolet. Rek.no. A-3695 | SF-paraati (1940) | **** |
30-luvun | Opel Blitz x 2. Rek.no. T-5842 | Kaksi kivaa kaveria (1944) | ** |
1939 | Opel Kapitän Cabriolet | Kyökin puolella (1940) | ** |
1935 | Opel Olympia | Vihtori ja Klaara (1939) | ** |
1938 | Opel Olympia. Rek.no H-7449 | Tositarkoituksella (1943) | ** |
1937 | Packard Ambulanssi | Pekka puupää (1953) | ** |
1937 | Packard Ambulanssi | Ratkaisun päivät (1956) | ** |
1937 | Packard Ambulanssi | Vain kaksi tuntia (1949) | ** |
1937 | Packard Ambulanssi | Ylijäämänainen (1951) | ** |
1937 | Packard Ambulanssi. Rek.no. A-6676 | Yövartija vain… (1940) | ** |
1940 | Packard Ambulanssi. Rek.no. A-9006 | Hormoonit valloillaan (1948) | ** |
1934 | Packard Eight Limousine | Morsian yllättää (1941) | *** |
1934 | Packard Eight Limousine | Rikas tyttö (1939) | ** |
1934 | Packard Eight Limousine. Rek-no. A-552 | Viimeinen vieras (1941) | ** |
1935 | Packard One-Twenty A-Rek.no. A-7917 | Markan tähden (1938) | ** |
1936 | Packard One-Twenty Touring | Avoveteen (1939) | ** |
20-luvun | Packard Sedan | Hätävara (1939) | ** |
1938 | Packard Six Touring. Rek.no. A-8606 | Hätävara (1939) | *** |
1929 | Packard Standard Eight. Rek.no. A-22 | Rykmentin murheenkryyni (1938) | ** |
1929 | Packard Standard Eight. Rek.no. A-705x | Avioliittoyhtiö (1942) | ** |
1937 | Plymouth Business Sedan -taksi. Rek.no. AX-669 | Pekka puupää (1953) | ** |
1939 | Plymouth De Luxe | Rikollinen nainen (1952) | ** |
1936 | Plymouth De Luxe Convertible Coupe | Mieheke (1936) | ? |
1936 | Plymouth De Luxe P-2 | Avioliittoyhtiö (1942) | ** |
1938 | Plymouth De Luxe P-6 | Hiipivä vaara (1944) | *** |
1938 | Plymouth De Luxe P-6 | Vihtori ja Klaara (1939) | ** |
1940 | Pontiac Ambulanssi | Nukkekauppias ja kaunis Lilith (1955) | ** |
1939 | Renault Juvaquatre | Vastamyrkky (1945) | ** |
1937 | Renault Primaquatre Convertible | Kartanon naiset (1944) | *** |
1937 | Renault Primaquatre Convertible | Rikollinen nainen (1952) | ** |
1939 | Renault Primaquatre Convertible. Rek.no. U-5929 | SF-paraati (1940) | **** |
1936 | Renault Viva Grand Sport Convertible. Rek.no. A-8877 | Kersantilleko Emma nauroi? (1940) | *** |
1929 | REO Flying Cloud | Komisario Palmun erehdys (1960) | *** |
1929 | REO Flying Cloud Mate | Niskavuoren Aarne (1954) | *** |
1937 | Rudge Ulster | Kyökin puolella (1940) | ** |
1939 | Rudge Ulster | Kyökin puolella (1940) | ** |
n.1928 | Rugby Touring | Kuriton sukupolvi (1937) | ** |
1937 | SISU SH-7 turistibussi. Rek.no. A-7200 | SF-paraati (1940) | *** |
1929 | Studebaker Dictator. Rek.no. A-5724 | Kuriton sukupolvi (1937) | ** |
1938 | Studebaker linja-auto | Poikamiesten holhokki (1938) | *** |
1938 | Studebaker State Commander Convertible. Rek.no. A-6173 | Poikamiesten holhokki (1938) | *** |
1926 | Stutz Model AA Touring. Rek.no. A-840 | Yövartija vain… (1940) | *** |
1929 | Stutz Model BB | Punahousut (1939) | ** |
1928 | Stutz Model BB. Rek.no. AB-226 | Jengi (1963) | **** |
1936 | Tempo E600 avolava. Rek.no. A-514 | Sisulla ja sydämellä (1947) | ** |
1936 | Tempo Vidal maastoauto | Pojat (1962) | *** |
30-luvun | Volvo bussi | Houkutuslintu (1946) | ** |
30-luvun | Volvo bussi | Pää pystyyn Helena (1957) | ** |
30-luvun | Volvo bussi | Täysosuma (1941) | ** |
1935 | Volvo PV36 Carioca. Rek.no. A-432? | Anja tulee kotiin (1944) | ** |
1930 | Whippet Six Convertible. Rek.no. U-4828 | Siltalan pehtoori (1934) | ** |
30-luvun | Zündapp | Pojat (1962) | ** |