Seuraavassa muutama ruutukaappaus elokuvasta ’Yövartija vain…’ joka on valmistunut vuonna 1940. Pääosissa mm. Aku Korhonen tehtaan yövartijana (Virtanen). Regina Linnanheimo yövartijan tyttärenä (Aino Virtanen). Sota-aika kuvastuu elokuvaan siinä, että elokuvassa on vain vanhoja ’kanttiautoja’ sekä sotaan kelpaamaton pieni Adler.

Tehtaanjohtaja Kuusela (Aku Käyhkö) ajaa elokuvassa komeasti Stutzilla. Auto on vuosimallia 1926 tai 1927. Maahantuojana merkillä toimi Nikolajeff Jr. Kallis Stutz myi hyvin Suomessa, koska vuonna 1928 niitä oli rekisterissä jo 46kpl.


Elokuvan Stutz on mallia AA Vertical Eight. Se esiteltiin vuonna 1926. Sitä mainostettiin myös lisänimellä ’Safety Stutz’, koska siihen oli suunniteltu lukuisia ominaisuuksia turvallisuutta silmälläpitäen. Ensinnäkin kori oli noin kymmenen senttiä matalampi kuin kilpailijoilla, joten painopiste oli matalampi. Uutta oli myös särkymätön tuulilasi. Lasin sisälle oli upotettu lankoja jotka estivät lasin tyypillisen hajoamisen teräviksi kappaleiksi. Ehkä merkittävin panostus oli Timkenin valmistamat nestejarrut joka pyörälle. ’Hydrostaattisiksi’ kutsutut jarrut osoittautuvat kuitenkin ongelmallisiksi. Jarrukenkien sisäpuolella oli kumityyny joka sisälsi 50/50 suhteessa alkoholia ja vettä. Ongelmaksi muodostui, että kumityyny saattoi aikaa myöten puhjeta, jolloin koko jarrujärjestelmän toiminta halvaantui. Vuonna 1927 tilalle vaihdettiinkin Lockheedin luotettavampi järjestelmä. Moottorina autossa suora kahdeksikko, 92 hevosvoimaa.
Tällä hetkellä Suomesta löytyy yksi Stutz Fiskarsin kylästä. Se on Fiskarsin tehtaan vanha edustusauto, joka jossain vaiheessa on muutettu paloautoksi. Lisäksi Suomessa oli AB-226 kilvillä oleva 4-ovinen avo-Stutz joka myytiin ulkomaille 70/80-luvulla. On epäselvää voisiko elokuvan auto olla juurikin tuo yksilö…

Johtajan pojalla Veikolla on autonaan Adler Trumpf Junior Kabrio-Limousine. Adler oli 30-luvulla suosittu auto Suomessa ja kotimarkkinoillakin toiseksi myydyin saksalainen merkki Mercedes-Benzin jälkeen. Trumpf Junioria valmistettiin aikavälillä 1936-1941 lähes 79000 autoa ja se oli tehtaan historian eniten valmistettu malli. Kuvissa oleva korityyppi oli nimeltään Cabriolimousine ja sen kokoteräskori tuotettiin Ambi Buddin tehtaalla. Trumpf Juniorista oli aikaan suosittu pikkuauto. Sitä oli saatavana teräskorisena tai puukorisena DKW:n tapaan. Myöhemmin teräskorista tuli huomattavasti edullisempi vaihtoehto. Tekniikkana 1,0-litrainen, 4-sylinterinen moottori, teholtaan noin 25 hevosvoimaa. Suomessa merkin maahantuojana toimi Korpivaara & Halla.
Taustalla näkyy vilaukselta liikenteessä I-luokan taksi. Auton rekisterinumero A-9327. Auto on vuoden 1928-1929 Peerless Model 6-91. Tämä oli tehtaan kallein malli.
Johtaja Kuusela ottaa II-luokan taksin Kulosaareen. Merkki tuntematon.
Tuntematon ambulanssi joka näkyy vain takaapäin. Rekisterinumero A-6676.
Mietin kanssa että olisiko Oakland koska samanlaisia muotoja jäähdyttimen yläosassa. Täysin samanlaisen jäähdyttimen löysin kuitenkin lopulta autosta Peerless 6-91.
Eikös tuo A-9327 mahda olla Oakland.
Suomalainen elokuva Jengi 1963 ohjaajana Åke Lindman on tuo AB-226 stutz.
Se ambulanssi on melko varmasti Packard, joita Helsingin Palolaitoksella on tuohon aikaan muutama kappale.