Tästä kuvasta saamme kiittää Timo Laitista, joka löysi kuvan ripustettuna erään huoltoaseman seinältä. Kuvan auto on hyvin harvinaislaatuinen Suomessa. Rockne oli Studebaker tehtaan lyhytikäiseksi jäänyt automerkki, jonka tarkoituksena oli kilpailla edullisempia autoja vastaan. Aikaisemmin samalla logiikalla oli tarjottu vientimarkkinoilla suosituksi tullutta Erskine-merkkiä. Suomessa Rocknea markkinoi Korpivaara & Halla mikä oli luonnollista, koska heillä oli myös Studebakerin edustus.
Kuten kuvasta näkyy niin rekisterinumero on A-4086. Timo Laitisen omistaman Suomen Automobiili Klubin vuosikirjassa luetellaan klubin jäsenistön ja heidän autojensa tiedot rekisterinumeroa myöten. Rekisterinumero paljastaa auton omistajaksi professori Antti Tulenheimon. Hän toimi urallaan mm. Helsingin yliopiston rehtorina ja Suomen pääministerinä. Auto näyttää hyväkuntoiselta, joten se lienee lähes uusi. Lipuista päätellen Tulenheimo on kenties osallistumassa jonkin autojärjestön autoilutapahtumaan. Auton vuosimalli 1932 ajoittuu aikakauteen jolloin Tulenheimo toimi Helsingin kaupunginjohtajana (1931-1944).
Kuva 1. Osasuurennos alkuperäisestä kuvasta. Keulamerkeistä alin saattaa olla Automobiili Klubin leijonavaakuna.
Vuonna 1932 Rocknea oli kahta mallia – mallit ”65” ja ”75”. Halvemmassa mallissa akseliväli oli pituudeltaan 2800mm ja jälkimmäisessä 2900mm. Moottorinä näissä oli 66 ja 72 hevosvoimaiset kuusisylinteriset. Kumpaakin tyyppiä oli saatavana monena eri korimallina mukaanlukien coupé, convertible, 2- ja 4-oviset sedanit sekä panel delivery-pakettimalli. Kuvan auto on kalliimpaa ”75” mallia. Sen tunnistaa helpoiten konepellin sivun pystysuorista ruodoista. Pienemmässä mallissa ne ovat harvemmat ja lievästi kallistetut.
Joulukuussa 1931 valmistui tehtaalta ensimmäinen Rockne joka oli tyyppiä ”75”. Viimeinen Rockne valmistui heinäkuussa 1933. Reilun puolentoista vuoden aikana valmistui yhteensä 37879 autoa. Jotkin lähteet puhuvat pienemmistä määristä. Vuoden 1932-1933 heikot automarkkinat koituivat tämänkin merkin kohtaloksi.
Kuva 2. Kuva kokonaisuudessaan. Kuvauspaikka on toistaiseksi tuntematon.
tämä rockne on vm 1933 rekisteritietojen mukaan. isäni osti auton 1940 helsingin tennispalatsissa sijainneesta korpivaaran varastosta. uutena auto ostettiin tulenheimon tyttärelle ylioppilaslahjaksi ja hän teki sillä mm. pariisin matkan, rockneja tuotiin suomeen viisi kappaletta 1933. isäni myi rocknen n.1966 ja minä jätin itselleni muistoksi toisen virta-avaimen, myynnin jälkeen auto oli esillä hämeenlinnan automuseossa, jonka lopettamisen jälkeen jäljet autosta katoavat.
Kiitän lisätiedoista! Mielenkiintoista lukea näinkin omakohtaisista muistoista.
Korpivaara & Halla 25 vuotisjulkaisussa joka on painettu 1942 on kuva tästä autosta sivulla 139. Kuvan alla teksti ” Ylipormestari Antti Tulenheimo Studebakerinsa kanssa”.
ilmeisesti TULENHEIMOLLA oli kaksi ROCKNEA. TÄMÄ 1932 MALLINEN MUSTA omassa käytössä. ja tyttärellä ylioppilaslahja 1933 mallinen RUSKEA. tÄMÄ 1933 MALLINEN ROCKNE OLI myöhemmin TAIT. YRJÖLÄN AUTO.