Presidentin lahja-auto – 1931 Chevrolet Coupé de Ville – Coupé de Pekka

Suomen Tasavallan presidentille P.E. Svinhufvudille, lahjoittivat General Motors Nordiska ja Suomen General Motors uuden vm. 1931 Chevrolet auton hänen virkaanastujaistensa kynnyksellä. Erikoisen autosta tekee sen korimalli. Ameriikan Chevrolet ei ikinä valmistanut 1931 Chevrolet Coupé de Ville – tai ns. Town Car -mallia. Eli autoa, jossa kuskin osa on avoin ja matkustamo umpinainen.

Moottori-lehti 4/1931
Chevrolet Coupé de Villeä lahjoitetaan Svinhufvudille 4.6.1931. Kuva: Pietinen/Museovirasto

Mitä automallista ja presidentti Svinhufvudin -autosta varmasti tiedetään on hieman vajavaista. Coupé de Villeä valmistettiin varmuudella ainakin kaksi kappaletta, joista toinen oikean puoleisella ohjauksella. Tehtiinkö useampia, ei ole tiedossa. Vaikka GM Nordiska lahjoitti auton Svinhufvudille, todennäköistä on, ettei automallia rakennettu GM Nordiskan tehtailla Ruotsissa. Kori vaikuttaisi olevan aivan normaali ”Body by Fisher”, kuten normaali 1931 Chevrolet Independence Special Sedankin. Kori on todennäköisesti muokattu Euroopassa, ehkä Hollannissa tai Antwerpin tehtailla Belgiassa Coupé de Villeksi. Korin takaosa on säilytetty normaalina Sedanina, katto katkaistu kuljettajan penkin takaa. Väliseinä matkustamon eteen on tehty puusta alaslaskettavalla lasilla. Etuovet ovat 1931 Chevrolet Convertible Coupen ovet, joista on jätetty pois alas laskettavat sivuikkunat. Tuulilasi, ja sen karmit ovat custom-työtä, joita ei muista Chevrolet -malleista löydä.

Auto luovutettiin presidentille 4.6.1931. Sitä ennen, 13.3.1931 se oli näytillä Suomessa, hotelli Fennian Chevrolet näyttelyssä.

Ko. mallin mainos sanomalehdessä.
Kuva: SUOMENMAA 30.04.1931

23.1.-1.2.1931 yksi (vai sama) Coupé de Ville oli näytillä Hollannin Amsterdamissa, Auto RAI -autonäyttelyssä. 29.4.1931 paikallislehdessä kerrottiin CdV-mallin kiertävän Chevrolet-karavaani-näyttelyn mukana Maastrichtiin, ja muihin Hollannin isoihin kaupunkeihin.

Amsterdamin (ja Tukholman / Suomen?) lisäksi Japaniin lähetettiin ainakin yksi Coupé de Ville oikean puoleisella ohjauksella. Se oli esillä General Motors Japanin ensimmäisessä vuosittaisessa näyttelyssä Tokiossa.

Alempana mainoskuvia Norjalaisesta, Japanilaisesta, Hollantilaisesta, Ruotsalaisesta ja Saksalaisesta mainoksista.

Presidentti Svinhufvudille lahjoitettu auto on vielä olemassa, joskin se on purettu Laitialan kartanossa Hollolassa täysin osiksi 1960/70-lukujen taitteessa. Auton entisöinti on kuitenkin mahdollista.

Päivitystä 3.10.2022:

Hieman lisätietoa saatiin Hollantilaisen CONAM.info, ”Contactgroep Auto- en Motorrijwiel Historie” -verkkosivuston kautta. Ranskankielisestä Belgialaisen Englebert- rengasvalmistajan ”Englebert” -lehdestä löytyi kuva alkuvuonna 1931 Amsterdamissa pidetystä AutoRAI -näyttelystä. Coupé de Ville näkyy huonolaatuisessa kuvassa neljäntenä autona vasemmalta.

Englebert -lehdessä 1931 julkaistu kuva.

Norjasta, Erling Storstrømiltä, löytyi Norsk Motor Veteran -lehdessä julkaistuna sivut Norjalaisesta Chevrolet -esitteestä. Norjalaisten tiedon mukaan automallit olisivat valmistettu Tanskan Köpenhaminan GM:n tehtailla, mutta tästäkään ei vielä varmuutta ole. Heillä oli kuitenkin tarjolla 2-paikkainen Speedster, sekä Coupé de Ville ”Town Sedan” -mallinimellä.

Norsk Motor Veteran -lehdessä julkaistu sivu Norjalaisesta esitteestä.

Päivitystä 1.11.2022:

Uffe Mortensenilta Tanskasta saatiin lisätietoa. Yksi tällainen auto oli myyty uutena Tanskalaiselle kreivitär Brockenhuus-Schackille. Eli jo kolmas tiedossa oleva valmistettu auto. Kuva on tanskalaisesta FDM:n Motor -lehdestä nro 1 vuodelta 1931. Kuvassa autossa on tanskalaiset koe-kilvet.

Hollantilaiselta Rutger Booyltä (conam.info) saatiin lisää materiaalia, belgialainen mainos, jossa taas saman mallinen Coupé de Ville / Town Sedan näkyy, tällä kertaa belgialaisissa rekisterikilvissä 3099. Tämän täytyy olla jo 4. valmistettu Coupé de Ville / Town Sedan. Mainoksen teksti näyttäisi olevan ranskaa. Mainos on siitä mielenkiinoinen, että lopussa signeeraus on ”General Motors Continental S.A.”, joka siis sijaitsi Antwerpissa Belgiassa. Olisiko automalli valmistettu GM:n Antwerpin tehtailla?

Mikäli omistat mainoksia tai tiedät jotain lisää tästä automallista, olisitko yhteydessä, tai kommentoisitko alle?

If you have any more information of this specific 1931 Chevrolet Coupé de Ville or Town Car model, please contact or make a comment below. Where it was made? How many were manufactured? Is there any other example or parts left, except the one in Finland? Do you have any of 1931 Chevrolet brochures where this model is advertised you’d like to sell?

One thought on “Presidentin lahja-auto – 1931 Chevrolet Coupé de Ville – Coupé de Pekka

  1. Great article, my friend! We will keep our eyes open over here to see if we can find more information on that important, historic Chevrolet.

    TG

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *