Lars Wiikin sikariauto

Kauppias Lars Wiik perusti osakeyhtiö Novan vuonna 1919 konttoritarvikkeiden maahantuontia varten. Continental-kirjoituskoneiden ja toimistokalusteiden lisäksi edustuksiin lisättiin pian Wanderer-autot. Alunperin toimipisteen sijaintina oli Viipuri, mutta myöhemmin asemapaikaksi valikoitui Helsinki.

Tärkeänä osana autojen markkinointiin kuului noihin aikoihin kilpatoiminta. Vuonna 1921 Wiik osallistui pienellä Wanderer-autolla Hanko-Helsinki ajoihin. Lehtiartikkeleissa kerrottiin auton olleen erikoisen kevyen painon ollessa vain 500kg, ja saavuttavan yli 100 km tuntinopeuden.

Vuonna 1922 yhtiön edustukseen lisättiin maineikas saksalainen merkki Stoewer. Stoewer-autot olivat saavuttaneet tunnettuutta jo 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmellä kevyissä ja raskaissa ajoneuvoissa. Nyt muutaman vuoden tauon jälkeen merkillä oli taas maahantuoja.

22.1.1923 Idrottsbladet. Stoewer ”sikariauto” koko komeudessaan. Kuva lienee otettu Saksassa taustan saksankielisistä mainostauluista päätellen. Onko kuljettajana Wiik vai joku toinen kilpakuljettaja, ei ole varmuutta. Kuva: https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/858823?term=Lars&term=LARS&term=Stoewer&page=10


Seuraavalla ajokaudella Wiik yllätti. Suomen Autoklubin helmikuun 1923 talviajoihin Wiik ilmoittautui Stoewer kilpa-autolla. Auton ulkomuoto toi mieleen sikarin ja sillä nimellä lehdistö sitä kutsuikin. Autossa kerrottiin olevan 90 hevosvoimaa ja moottorin iskutilavuuden 2,48 -litraa. Lauttasaarenselällä järjestettävässä kilpailussa auto luokiteltiin ryhmään 3. Kyseinen luokka oli ilmeisesti ei-vakioautoille tarkoitettu. Mukana samassa luokassa oli muun muassa P.J.Heikkilän omavalmiste. Kilpailunumerolla 24 Wiik otti luokkansa voiton Heikkilän jäädessä toiseksi.

Kyseisten talviajojen jälkeen autosta ei enää esiinny mainintoja uutis- ja aikakauslehtien sivuilla.

12.2.1923 Hufvudstadsbladet. Kilpa-auto takavinkkelistä. Talviajot ajettiin jäällä Lauttasaaren edustalla kovissa pakkasoloissa.


Idrottsbladet-lehden kuvatekstin mukaan samalla autolla oli voitettu aiemmin Tanskassa Fanön -saarella ajettu kilpailu 139 kilometrin keskituntinopeudella.

Sikariauto Fanön hiekkarannalla Tanskassa. Kuvalähde: https://www.autopuzzles.com/forum/2014-43/stoewer-2-5l-racecar-1922/25/


Autopuzzles-sivusto antaakin varmistuksen asiasta. Sivuston mukaan kilpa-auto perustui malliin D3. Tanskassa sillä ajoi kilpaa Ernst Kordewan. Tämän jälkeen autolla ajettiin ehkä vain yksi kilpailu Helsingissä Wiikin toimesta. Sitten auto varmasti palautettiin melko pian valmistusmaahansa.

Varta vasten kilpaurheiluun tarkoitetut autot olivat 1920-luvulla Suomessa harvinaisia. Monet osallistuivat kilpailuihin siviiliautoilla tai niiden pohjalta rakennetuilla autoilla. Stoewerin kilpa-auto toi paikalla olleille katsojille ajantasaisen katsauksen mannermaisen tehtaan moottoriurheiluosaamisesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *