Unohtuneita rengasmerkkejä

Fisk1923_kampi
Kuva 1. Fisk-rengasmainos (1923).

Fisk Tire Company oli yksi merkittävimmistä amerikkalaisista rengasvalmistajista 1920-luvulla. Koventunut kilpailu muiden rengasmerkkien taholta johti kuitenkin markkinaosuuden pienenemiseen ja 30-luvun alussa yritys oli jo selvitystilassa. United States Rubber osti merkin pois markkinoilta v.1940.

Fisk_poika
Kuva 2. Fiskin mainoslausahdus kuului ”Time to re-tire – get a Fisk”. Mainoksissa näkyi usein pyjamapukuinen poika kynttilä kädessä. Suomessa Fiskin maahantuojana toimi Suomen Voimavaunu Oy, jonka tunnetuin autoedustus oli Nash.

Miller1923_kampi
Kuva 3. Miller-rengasmainos (1928).

Miller Rubber Company perustettiin Akronissa, Ohiossa v.1898. 1920-luvulla Akronissa valmistettiin yli puolet maailman kumituotteista. Akronissa toimineita tehtaita olivat mm. Goodrich, Firestone, General ja Seiberling. Miller aloitti valmistamalla kumihanskoja ja siirtyi myöhemmin muiden kumituotteiden ohella auto- ja moottoripyörä renkaisiin. Goodrich osti yrityksen v.1930 ja tuotemerkki hävisi sen myötä.

Mainoksessa moottoripyörärengas on varustettu Off’n’on lumiketjuilla. Niitä valmisti yritys nimeltä Pyrene Mfg. Co. Newarkissa, New Jerseyssä. Yritys tuli tunnetuksi jo näihin aikoihin (1928) vaahtosammuttimistaan ja myöhemmin erikoistui sammutustuotteisiin. Autola Oy mainosti myös näitä tuotteita aikakauden lehdissä. Vaahtosammuttimen hankkinut sai mainosten mukaan merkittävän alennuksen auton vakuutusmaksuihin.

Ducasble_1924_kampi
Kuva 4. Ducasble-rengas (1924).

Ducasble-rengas sai nimensä rengastyypin keksijän Alfred Ducasblen mukaan. Ducasble-puoli-ilmakumirengas syntyi tarpeesta saada ilmarengasta luotettavampi ja edullisempi rengas. Se oli oikeastaan kuin umpikumirengas, mutta hieman joustavampi, koska se sisälsi useita ilmakammioita. Ilmakammiot olivat yhteydessä toisiinsa pienten ilmatiehyiden kautta. Lisäksi ilma pääsi myös ulos renkaan sivuilta. Pyörän pyöriessä ilmakammio joutui tienpinnan kosketuksesta puristukseen, mutta ilma pääsi pakenemaan reiän kautta seuraavaan kammioon ja siten rengas pääsi joustamaan. Keksijän mukaan rengas jäähtyi huomattavasti kun kuuma ilma pääsi työntymään ulos renkaasta.

Vuonna 1906 ranskalainen autolehti L’Auto järjesti kilpailun Pariisista Nizzaan vaihtoehtoisille rengas ja -vannetyypeille. Ideana oli etsiä vaihtoehtoisia rakenteita, joilla voitaisiin jopa korvata ilmakumirengas. Tuohon aikaan ilmarenkaissa esiintyi runsaasti ongelmia – ne kuluivat nopeasti ja saattoivat puhjeta vaarallisesti kesken ajon. Vuosina 1907 ja 1908 Ducasble tyyppinen rengas voitti kyseisen kilpailun. 1910-luvulle tultaessa ilmarenkaat saavuttivat kuitenkin riittävän luotettavuuden ja kilpailujen merkitys väheni.

Ducasble-rengas patentoitiin vuonna 1893. Ranskassa tehdas Manufacture Parisienne de Caoutchouc valmisti Ducasble-renkaita pitkälle 1900-luvun alusta ainakin 1920-luvun lopulle. Aluksi renkaita mainostettiin kaikkiin autoihin soveltuvaksi, mutta ensimmäisen maailmansodan jälkeen käyttö rajoittui raskaaseen kalustoon ja teollisuuteen. Ducasble-renkaita valmistettiin samoihin aikoihin myös muissa Euroopan maissa.

Kansalliskirjaston arkistosta löytyy Daimler-Mercedes Oy:n julkaisema esite. Sekä esitteestä että mainoksesta ei ilmene kuka oli renkaan valmistaja.

Doria.fi – Ducasble esite – Daimler-Mercedes Oy

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *