Autourheilu on ilmiönä ollut tunnettu miltei yhtä kauan kun autoja on valmistettu. Vuoden 1906 urheilukirjassa ”Idrotten i Finland” (kirjoittanut Ivar Wilskman) olikin omistettu pieni osio autourheilulle. Tosin siihen aikaan autourheiluna pidettiin autolla maantiellä ajamista. Kirjan osuuden oli laatinut Yrjö Weilin.
Seuraavassa on Kai Ekbomin lähettämiä kuvia sekä suomennos kirjan auto-osiosta.
Kuva 1. Autourheilusta kertova osio kirjassa. Seuraavassa sen käännös suomeksi.
”Autourheilusta sen varsinaisessa merkityksessä ei meillä vielä tässä vaiheessa voi puhua vaunujen vähyyden vuoksi eikä tämä moderni urheilumuoto ole vielä täällä oikein herännyt. Vasta nyt vuonna 1906 olemme päässeet varovaiseen alkuun. Yksi ensimmäisistä autourheilun harrastajista voi mainita turkulaisen lääkärin W.Widenäsin. Jo vuosina 1901 ja 1902 ajeli hän autoillaan ”Eisenacher Fahrzeugsfabrik”,istä ja ”Opel-Darracq”illa maanteitämme pitkin. Lukuunottamatta herroja Widenäs ja kamarijunkkari Hj.Linderiä ei meillä ole ollut muita autoilijoita mainita kunnes tänä vuonna joitakin on ilmaantunut uusien vaunujen tuonnin myötä.
Tällä hetkellä automerkeistä maassamme voi mainita merkit ”Oldsmobile”, ”Pope Tribune”, ”Ford”, ”Star”, ”Reo”, ”Prima” ja ”Orient” aiemmin mainitun ”Opel-Darracq”,in lisäksi. Myös moottoripolkupyörät ovat yleistyneet käytössä, varsinkin ”Wanderer” ja ”Necharsulm” merkkiset. Lisäksi siellä täällä, etenkin pääkaupunkimme kaduilla, voi nähdä huomattavan määrän moottorikuormavaunuja. Myös yksi suurikokoinen automobiiliomnibussi löytyy maastamme.
Että automobiilit ovat kertaheitolla lisänneet suosiotaan todistaa sekin seikka että em. Suomen Automobiiliagenttuuri on toimittanut sellaisia jo noin 70,000 markan arvosta, kun taas herra S.Nikolajeff on tänä vuonna myynyt jo 13 moottorivaunua. Myös firma A.B. Otto Brandt on myynyt useampia automobiilejä, pääsääntöisesti kevyitä vaunuja merkiltään ”Orient”. Jos ottaa huomioon että lähes kaikki nämä vaunut on tuotu maahan tänä vuonna (1906) havaitaan, että alku -toivokaamme- vilkkaalle autourheiluharrastukselle on näkyvissä.”
Kuva 2. Yrjö Weilin. Kirjan kuvitusta.
Kuva 3. Orient-auto nousemassa mäkeä ylös. Kirjan kuvitusta.