Austro-Daimler valmisti ensimmäisen autonsa vuonna 1900. Pian yhtiö alkoi valmistamaan myös moottoreita kuorma-autoihin, busseihin, laivoihin ja ilma-laivoihin. Myös vetureita suunniteltiin. Ensimmäisiä autoja oli kehittelemässä Gottlieb Daimlerin poika Paul Daimler. Daimlerin lähdettyä teknisen johtajan tittelin otti Ferdinand Porsche. Porschen johdolla kehiteltiin muutamia nopeita malleja joilla osallistuttiin moniin kilpailuihin. Lopulta Austro-Daimler yhdistyi Steyriin vuonna 1934 ja myöhemmin samana vuonna yhtiö lakkautettiin.
Kuva 1. Mainos vuodelta 1922. Maahantuojana toimi Hankkija. Tämän hienon merkin tuontimääristä ei ole varmaa tietoa, mutta tuskin kovin montaa myytiin. Kuvan malli on tyyppiä ’Luxuswagen’. Teholtaan 25hv (6/25PS) tai 35hv (15/35PS). Ensin mainitussa 2250-kuutioinen ja jälkimmäisessä 3300-kuutioinen 4-sylinterinen moottori.
Kuva 2. Lehtiartikkeli vuodelta 1922. Jäärata-ajot jossakin päin Suomea. Kuvassa kaksi Austro-Daimler-autoa ja niiden välissä Chevrolet mallia 490. Kaikki Hankkijan edustamia. Jompikumpi kuvan Austro-Daimlereista saattaa olla ylempänä olevassa mainoksessa. Huomaa maininta Austro-Daimler-raidevetureista. Niitä saatiin todistettavasti kaupattuakin. Resiinan kuva-arkistoista (rautatieharrastajien sivusto) löytyy useita kuvia Austro-Daimler veturista, joka oli käytössä Kajaanissa tiilitehtaalla.
Austro-Daimler savijuna – Vaunut.org
Kaikki lisätieto Austro-Daimlereista Suomessa otetaan mielellään vastaan.