’Kyökin puolella’ on Suomi-Filmi tuotantoyhtiön kesällä 1940 kuvaama elokuva. Elokuvaa on kuvattu muun muassa Helsingin ja Espoon alueella. Elokuvan tähtenä on Helena Kara. Muissa osissa mm. Tauno Majuri ja Reino Valkama. Elokuvan yhtenä sivujuonista seuraamme kuvitteellisen suomalaisen moottoripyörävalmistajan Salaman valmistautumista kauden päätöskilpailuihin.
Kuva 1. Salaman moottoripyörätehdas.
Kuva 2. Teknisiä piirustuksia Salaman tuotekehittelyosastolla.
Kuva 3. Salama-moottoripyörän logo.
Kuva 4. Salama-tehtaan tuotekehittelyosastoa. Kuvassa näkyvä pyörä on 30-luvun lopun DKW, iskutilavuudeltaan 250- tai 350-kuutioinen.
Kuva 5. Toinen Salama-tehtaan pyöristä on oikealta merkiltään Rudge.
Kuvat 6-8. Opel Kapitän Cabriolet. Yksi kolmesta tai neljästä uutena Suomeen tuoduista avomalleista. Elokuvassa Salama-tehtaan pääjohtaja herra Virmalan auto (Hugo Hytönen), jolla hän saapuu seuraamaan kilpailuja.
Kuvat 9-12. MB 230 Cabriolet B. Huomaa saksalaiset rekisterikilvet. Elokuvassa Haukan tilan herra Relanderin auto (Paavo Jännes). Espoonkartano toimii elokuvassa Haukan tilan päärakennuksena. Myös läheinen Kauklahden juna-asema vilahtaa elokuvassa.
Kuva 13. Elokuvan lopussa on moottoripyöräkilpailut. Ari Karma (Tauno Majuri) ajaa kilpailussa itse suunnittelemallaan Haukka-moottoripyörällä. Nimi Haukka siksi, että Haukan kartanoherra sponsoroi pyörän kehitystyön ja myös palkkasi Karman henkilökohtaiseksi autonkuljettakseen. Kilpailussa Karma voittaa niukasti pahimman kilpakumppanin Jali Marteman (Ville Salminen) Salama-moottoripyörän. Kilpailuosuus on pätkitty aikakauden Eläintarhanajojen uutisfilmeistä.
Kuva 14. Haukka-moottoripyörä. Toistaiseksi tunnistamatonta merkkiä. Ehkä Royal Enfield.