1800-luvun alussa Viipurin kaupungin kaduilla kiertelivät jalan palovahdit, jotka tarkkailivat ettei tuli pääse yölläkään valloilleen. 1860-luvulla perustetun vapaapalokunnan alaisuuteen kuuluivat sittemmin myös sairaskuljetukset. Ennen vuotta 1925 sairaskyyditykset hoidettiin hevosvetoisesti. Edellä mainittuna vuonna ostettiin vihdoin T-Ford, johon rakennettiin palokunnan omassa työpajassa avonainen jatkettu kori. Pidemmän päälle sekin oli välttävä ratkaisu ympärivuotista käyttöä ajatellen.

Seuraava askel otettiin vuonna 1929, jolloin palopäällikkö Weckmann hankki ambulanssirahaston varoilla Hudson-alustan. Autoon teetettiin ambulanssikori, jossa oli sisällä tilat kahdelle paarivuoteelle. Kuvasta päätellen kyseessä ei ollut aivan uusinta mallia oleva Hudson. Pari-kolme vuotta vanhaa tyylisuuntaa edustava auto on todennäköisesti hankittu käytettynä. Valmistettiinko kori edelleen palokunnan työpajassa vai ulkopuolisen koritehtaan toimesta?

Ei ole tiedossa kuinka pitkään Hudson oli kaupungin käytössä, mutta ei ole mahdoton ajatus, että auto olisi pysynyt reservissä sotaan saakka. Pertti Kolarin Viipurin läänin autot -luettelosta löytyvät maininnat, että 30-luvulla palokunnan käytössä olivat myös Plymouth ja Packard -ambulanssit. Nämä olivat todennäköisesti jo tehdastekoisia ambulansseja.
Sivumennen mainittakoon, että palokunnan käytössä oli vuonna 1926 viisi paloautoa – kaksi raskaampaa Daimler-Mercedestä ja kolme kevyempää Fiatia. Fiatien korit olivat myös palokunnan verstaan omaa tuotantoa. Lisäksi oli varattu ajoneuvoja vaikeita lumikelejä varten kaupungin katujen siistinä pitämiseksi.
