Millaista oli autokauppa Sortavalassa 1920-1930-luvuilla? Ketkä olivat kaupungin johtavia henkilöitä autokaupassa? Vuosien vieriessä eteenpäin historian tutkiminen muuttuu luonnollisesti vaikeammaksi.
Ilman kansalliskirjaston digitaalisia palveluita tiedon kartoittaminen tähän artikkeliin olisi ollut hyvin vaikeaa ellei jopa mahdotonta. Digitoidut Laatokka-lehden arkistot ovat olleet iso apu tietoja koostaessa.
Artikkelissa on keskitytty vain uusien autojen kauppaa harjoittaviin liikkeisiin Sortavalassa. Autoliikkeiden lisäksi vireää elinkeinoa harjoitettiin myös autokorjaamoissa ja käytettyjen autojen liikkeissä. Artikkeli on vasta lähtökohta tietojen edelleen keräämiseen. Vastaanotan mielelläni lisätietoja kaikkeen mikä liittyy Sortavalan autokauppaan ennen sotia.
Sortavala sijaitsee Laatokan rannan pohjoisessa kärjessä. Opettajaseminaareistaan ja laulujuhlistaan tunnettu Sortavala oli myös merkittävä teollisuuskaupunki. Vuonna 1939 Sortavalan kaupungin asukasluku oli esikaupunkialueet mukaan laskettuna runsaat 9000 asukasta. Lisäksi Sortavalan maakunnassa, joka oli erillinen kuntansa, asui noin 21 000 asukasta. Etäisyys Viipuriin autoteitse on yli 200km.
Seuraavassa luetteloituna merkittävimmät autoliikkeet.

Karjalan Auto Oy. Karjalan Auto Oy oli Viipurilaisen Karjalan Auto Oy:n sivuliike. Edustetut merkit olivat Chevrolet, Oakland ja Pontiac. Liikkeen perustajana toimi saarnaajanakin tunnettu liikemies Vihtori Repo. Liikkeen viralliset avajaiset pidettiin maanantaina 12.3.1928 Pietari-paavalinkatu 6:ssa.
Laatokka-lehden 10.3.1928 artikkelissa johtaja Repo kertoi syyt sivuliikkeen syntyyn. ”Laaja Raja-Karjala etäällä myyntipiirin päämyyjän kotipaikalta (Viipurissa) — tulisi tuottamaan vaikeuksia. Kun sitäpaitsi Raja-Karjalassa jo ennestäänkin on huomattavan paljon Chevrolet-vaunuja on uuden liikkeen perustaminen sitäkin suotavampaa. Liikkeen edustamain merkkien ostajat tulevat uuden järjestelyn kautta paremmin palveltua, sillä liike tulee pitämään täydellistä varaosavarastoa edustamiaan autoja varten.”
Kuitenkin jo 1929/1930 vuodenvaihteen tienoilla liikkeen kaikki edustukset siirtyivät Sortavalan Autokeskukselle ja liike lopetettiin. Keväällä 1930 suoritettiin vapaaehtoinen huutokauppa liikkeen omaisuudesta. Omaisuuteen kuului mm. neljä uutta Chevroletia, kolme käytettyä autoa ja lisäksi auton osia ja tarvikkeita.

Metro Auto Oy. Kreikkalaiskatolinen kirkkokunta rakennutti suuren hallintorakennuksen Valamonkadun varrelle. Viipurilaisen arkkitehti Juhani Viisteen suunnittelema rakennus valmistui vuonna 1931. Rakennuksessa sijaitsi kirkon hallinnollisten toimintojen ohella myös erinäisiä liiketiloja kuten helsinkiläisen Metro Auto Oy:n, Sortavalan haaraliike. Osoitteessa Pietari-paavalinkatu 5 oli Metro-Auto Oy:n Ford-edustus vuodesta 1932 lähtien. Kiinteistössä sijaitsi myös maanalaiset autohallit ja korjaamo.
Liikkeen johtaja oli nimeltään E.Hasselblatt. Myynti lähti heti vauhdikkaasti liikkeelle Fordin juuri esittelemällä nopealla V8-mallilla. Laatokka-lehden lyhyellä testiajolla Viipurin maantiellä kehuttiin nopean ”ajajan pääsevän autolla kuudessa tunnissa Helsinkiin!”
Yrityksen nimi ilmeisesti vaihtui jossakin välissä. Nimittäin vuodesta 1937 lähtien rakennuksessa sijaitsi V. Lakan edustama Autola Oy. Kadunnimi vaihtui Pietari-paavalinkatu 5:stä Valamonkatu 5:ksi. Fordin mainosteksti oli maalattu talon päätyyn jo Metro-Auto Oy:n aikana. Sotien jälkeen mainos oli edelleen näkyvillä ja rakennus tunnettiin yleisesti ”Fordin talona”.
Sortavalan Laatu-Auto Oy sijaitsi Karjalankadulla puurakenteisessa kiinteistössä. Naapurikiinteistössä sijaitsi Sortavalan Rauta- ja rakennusaineiden Kauppa Oy. Talvisodassa korttelin kaikki talot tuhoutuivat rautatarvikeliikettä lukuunottamatta. Sortavalan Laatu-Auto oli helsinkiläisen Auto-Ala Oy:n haaraliike, joka edusti DKW -autoja ja -moottoripyöriä sekä Wanderer autoja. Toiminta ajoittui 1930-luvun lopulle. Jossain vaiheessa rinnalle otettiin myös Chrysler ja Plymouth edustukset. Sodan jälkeen Sortavalan Laatuauto nimen säilyttänyt liike muutti Joensuuhun. Liike toimi Skoda-jälleenmyyjänä kunnes yritys lakkautettiin 1960-luvun puolivälin paikkeilla.

Sortavalan Autokeskus Oy. Liike avattiin tammikuussa 1928 osoitteessa Raatihuoneenkatu 3. Liike sijaitsi pankinjohtaja V.Wegeliuksen talossa. Korjaamo sijaitsi erillään osoitteessa Karjalankatu 30. Syksyllä 1928 aloitettiin ensimmäiset autokoulukurssit. Autokoulutoiminta oli yleistä tuon ajan autoliikkeille, koska moni autonostajista ei ollut omistanut autoa aiemmin.
Alussa edustettavana merkkinä oli Ford. Vuonna 1930 liikkeestä tuli General Motors Nordiska Ab:n paikallinen edustaja. Tässä muutoksessa Ford poistui ja tilalle tuli Chevrolet, Pontiac ja Oakland, merkit jotka olivat aiemmin Karjalan Auto Oy:llä. Vuonna 1937 edustuksiin liitettiin vielä Opel. Liike oli toiminnassa aina sotaan saakka ja harjoitti aktiivisesti myös elektroniikkalaitteiden kauppaa.
Muita pienempiä yrityksiä ja asiamiehiä:
Sortavalan Auto Oy. Laatokka-lehti 4.8.1927 kertoo uuden autoliikkeen perustetun osoitteeseen Turunkatu 6. Liikkeen johtajaksi ja toiseksi omistajaksi mainittiin nimi K.Kilpeläinen. Toimialaksi kerrottiin harjoitettavan autojen ja autotarvikkeiden kauppaa sekä korjaamotoimintaa.
Antti Mäntymies. Citroen-edustaja Sortavalan ja Pohjois-Karjalan alueella vuonna 1929.
Arvi Tuomikoski. Paikallinen asiamies Nash -autoille vuonna 1930 ilmestyneen mainoksen mukaan.
K.J.Mäki. Ilmoittaa myyvänsä Ford-autoja ’entisessä Karjalan Auto Oy rakennuksessa’ kesällä 1930. Ford-edustaja saattoi olla väliaikainen toimija Sortavalan Autokeskuksen lopettaessa edustuksen vuonna 1930 ja ennen kuin Metro Auto Oy aloitti vuonna 1932.
Minulla on arvattavasti Chevrolet 1938 luovutetusta Karjalasta auto oli vuoteen 1951 Pietarissa sieltä se myytiin Eestiin se on vähän erikoisella korilla
Hieno artikkeli kaikkiaan. Minulla on myös Viipurista ostettu Chevrolet Master 1938 museorekisteröitynä Ylöjärvellä.